Badamy napięcie powierzchniowe… czyli przygoda z wodą na lekcji – klasa 7a

 27.10.2021 z klasą 7a korzystając z pięknej jesiennej pogody przeprowadziliśmy lekcje z fizyki w terenie, chcą swobodnie wykonywać zaplanowane doświadczenie i „nie utopić klasy”.  Korzystając z tej swobody  przeprowadziliśmy  wiele doświadczeń potwierdzających napięcie powierzchniowe cieczy  oraz sposoby jego zmniejszania. Bez wody jednak by się nam to nie udało. Napięcie powierzchniowe to zjawisko fizyczne występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym, inną cieczą lub gazem. Polega to na wzajemnym przyciąganiu się cząsteczek, które tworzą elastyczną i cienką błonkę. Bardzo łatwo można ją zdezintegrować ( zmniejszyć napięcie powierzchniowe ) np. dodając detergenty. Gdyby siła napięcia powierzchniowego była zbyt duża nie mielibyśmy możliwości np. wskakiwania do wody. Jedynymi istotami, które mogą poruszać się po powierzchni wody, nie tonąc są nartniki wykorzystujące napięcie powierzchniowe do przemieszczania się. Na  lekcji postanowiliśmy wykonać kilka doświadczeń związanych z tą siłą. Do tego przydało się nam DUŻO wody oraz płyn do mycia naczyń. Przez zrobiony już wcześniej okrąg z drucika przewiązaliśmy nitkę,
 a następnie całą konstrukcję zanurzyliśmy w roztworze. Powstałą na nim błonka. Przebiliśmy potem górną część błonki. Nitka została napięta w kształcie łuku okręgu. Stało się tak na wskutek działania sił pomiędzy cząsteczkami błonki mydlanej . Siły te dążą do maksymalnego zmniejszenia powierzchni błonki, która utworzyła się między częścią okręgu, a nitką. Sprawdziliśmy jak zachowuje się igła delikatnie umieszczona na powierzchni czystej wody oraz z dodatkiem detergentu. Kolejnym ćwiczeniem było eksperymentowanie z „silniczkiem” napędzanym różnicą napięć powierzchniowych. Na koniec uczniowie zaprezentowali  gigantyczne bańki mydlane zawody-„ Kto większą”.

https://spolecznaczworka.pl/woda/wp-content/uploads/2017/04/20170425_211817-1-e1493286515865-300x550.jpg

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *