Przedstawione poniżej ćwiczenia mają na celu usprawnianie techniki pisania
i rysowania. Mogą je zastosować rodzice w formie zabawy z dzieckiem w domu.
Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i rozwijające zręczność:
- ćwiczenia równoważne (gra w klasy, stanie na jednej nodze, skoki na trampolinie, jazda na rowerze, hulajnodze);
- podskoki;
- gimnastyka;
- pływanie;
- zabawy dużą piłką, balonikami, kulkami gniecionymi z gazet;
- budowanie konstrukcji z klocków;
- rzucanie do celu;
- rzucanie piłki w parach;
- zabawy stolikowe, np. pchełki, bierki, bilard stołowy;
- zabawy manipulacyjne klockami, koralikami itp.;
- włączanie dziecka w wykonywanie zadań domowych typu: ugniatanie ciasta, odrywanie szypułek owoców, wykrawanie ciastek i inne;
- wdrażanie do samodzielności podczas samoobsługi ( mycia, ubierania, zapinania guzików, zamków błyskawicznych);
Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:
- rysowanie na tablicy jedną ręką lub oburącz;
- zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną;
- lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej;
- marsz palców po stole w określonym kierunku, bębnienie palcami, stukanie palcami po stole;
- przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze;
- nawlekanie korali lub makaronu na sznurek;
- ugniatanie jedną ręką kul z gazet, bibuły;
- naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach;
- kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
i literopodobnym; - pisanie na klawiaturze komputera;
- wycinanie, wydzieranie z papieru;
- malowanie szlaczków grubym pędzlem na dużej powierzchni;
- stemplowanie pieczątkami gumowymi, drewnianymi lub wykonanymi
z ziemniaka; - malowanie palcami, pędzlem, watą, gąbką: linii pionowych, poziomych, falujących, łamanych, spiralnych, form kolistych, kwadratowych, trójkątnych;
- obrysowywanie kształtów i pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru.
Ćwiczenia płynnych ruchów pisarskich:
- łączenie kropek na papierze gładkim oraz w liniach i kratkach;
- pogrubianie słabo zaznaczonego konturu;
- uzupełnianie elementów obrazka według wzoru;
- obrysowywanie szablonów;
- obrysowywanie przez kalkę lub folię rysunków i liter;
- kreślenie szlaczków.
Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo – mięśniowe:
- poruszanie rękami uniesionymi nad głową;
- zabawa w pranie i prasowanie;
- zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa;
- zabawa w „kosiarzy”;
- naśladowanie lotu ptaka, dyrygenta, pływania, drzew na wietrze.
Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową ( współpracę ręka-oko):
- rysowanie linii poprzez łączenie punktów;
- dorysowywanie brakujących elementów;
- rysowanie pod dyktando;
- rysowanie linii wewnątrz labiryntów;
- zamalowywanie małych przestrzeni, np. figur na obrazku;
- rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych, półkolistych, kolistych;
- kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.