ĆWICZENIA DOSKONALACE U DZIECKA SPRAWNOŚĆ MOTORYKI MAŁEJ I DUŻEJ

Przedstawione poniżej ćwiczenia mają na celu usprawnianie techniki pisania
i rysowania. Mogą je zastosować rodzice w formie zabawy z dzieckiem w domu.

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej i rozwijające zręczność:

  • ćwiczenia równoważne (gra w klasy, stanie na jednej nodze, skoki na trampolinie, jazda na rowerze, hulajnodze);
  • podskoki;
  • gimnastyka;
  • pływanie;
  • zabawy dużą piłką, balonikami, kulkami gniecionymi z gazet;
  • budowanie konstrukcji z klocków;
  • rzucanie do celu;
  • rzucanie piłki w parach;
  • zabawy stolikowe, np. pchełki, bierki, bilard stołowy;
  • zabawy manipulacyjne klockami, koralikami itp.;
  • włączanie dziecka w wykonywanie zadań domowych typu: ugniatanie ciasta, odrywanie szypułek owoców, wykrawanie ciastek i inne;
  • wdrażanie do samodzielności podczas samoobsługi ( mycia, ubierania, zapinania guzików, zamków błyskawicznych);

Ćwiczenia usprawniające staw nadgarstkowy i palce rąk:

  • rysowanie na tablicy jedną ręką lub oburącz;
  • zamalowywanie dużych płaszczyzn farbą lub oklejanie kartki plasteliną;
  • lepienie w glinie, plastelinie lub masie solnej;
  • marsz palców po stole w określonym kierunku, bębnienie palcami, stukanie palcami po stole;
  • przewlekanie nitek przez dziurki w tekturze;
  • nawlekanie korali lub makaronu na sznurek;
  • ugniatanie jedną ręką kul z gazet, bibuły;
  • naśladowanie ruchów gry na pianinie, flecie, skrzypcach;
  • kalkowanie różnej wielkości wzorów o kształcie geometrycznym
    i literopodobnym;
  • pisanie na klawiaturze komputera;
  • wycinanie, wydzieranie z papieru;
  • malowanie szlaczków grubym pędzlem na dużej powierzchni;
  • stemplowanie pieczątkami gumowymi, drewnianymi lub wykonanymi
    z ziemniaka;
  • malowanie palcami, pędzlem, watą, gąbką: linii pionowych, poziomych, falujących, łamanych, spiralnych, form kolistych, kwadratowych, trójkątnych;
  • obrysowywanie kształtów i pisanie wyrazów bez odrywania ręki od papieru.

Ćwiczenia płynnych ruchów pisarskich:

  • łączenie kropek na papierze gładkim oraz w liniach i kratkach;
  • pogrubianie słabo zaznaczonego konturu;
  • uzupełnianie elementów obrazka według wzoru;
  • obrysowywanie szablonów;
  • obrysowywanie przez kalkę lub folię rysunków i liter;
  • kreślenie szlaczków.

Ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo – mięśniowe:

  • poruszanie rękami uniesionymi nad głową;
  • zabawa w pranie i prasowanie;
  • zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa;
  • zabawa w „kosiarzy”;
  • naśladowanie lotu ptaka, dyrygenta, pływania, drzew na wietrze.

Ćwiczenia usprawniające ruchy rąk i koordynację wzrokowo-ruchową ( współpracę ręka-oko):

  • rysowanie linii poprzez łączenie punktów;
  • dorysowywanie brakujących elementów;
  • rysowanie pod dyktando;
  • rysowanie linii wewnątrz labiryntów;
  • zamalowywanie małych przestrzeni, np. figur na obrazku;
  • rysowanie linii pionowych, poziomych, ukośnych, falistych, pętelkowych, półkolistych, kolistych;
  • kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.