- porównywanie długości słów: dziecko porównuje pary słów określając, który wyraz jest krótszy, a który dłuższy, np. serce- serdak ; rosa- rosół ; suwak – suwnica ; nos – notes ; zakład- zakładka ; kapa – kanapa ;
- dobieranie rymowanych nazw na podstawie obrazków: rozkładamy przed dzieckiem mieszane obrazki; nazywamy każdy obrazek, następnie prosimy dziecko, żeby dobrało te, które się rymują, np. ryba- szyba, półka – bułka, szuflada – czekolada –rolada, waga- flaga, itp.;
- tworzenie rymów w zdaniu: dziecko uzupełnia zdania tak aby kończyły się rymem, np.
W pokoiku siedzą lale, każda ma piękne………………( korale).
Wpadła gruszka do ……………….( fartuszka).
Papużko, papużko powiedz mi coś na ……………(uszko);
- tworzenie rymów do słów w izolacji: zadaniem dziecka jest podanie rymu do wybranych słów;
- dobieranie aliteracji na podstawie obrazków: rozkładamy przed dzieckiem pomieszane obrazki, nazywamy każdy obrazek i prosimy, aby dobrało te obrazki, które zaczynają się tą samą głoską;
- tworzenie aliteracji do słów: prosimy dziecko aby podało słowo, które będzie zaczynało się tak samo jak słowo, które wypowiadamy;
- dzielenie słów na sylaby z odkładaniem patyczków ( jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);
- zgadywanie słów podzielonych na sylaby np. kacz- ka; faj –ka; skar-bon-ka; cu-kier-nia itp.;
- wyróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby głoska kończąca nazwę pierwszego obrazka, była jednocześnie głoską rozpoczynająca nazwę innego – następnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
- „słowny łańcuszek” – podawanie przez uczestników słów na zmianę tak by ostatnia głoska słowa była pierwsza głoską następnego;
- liczenie głosek w słowach;
- słuchanie i rozwiązywanie zagadek;
- powtarzanie za dorosłym ciągów słownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);
- zabawa: jakie słowo było powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić słowo, które usłyszało dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno);
- słuchanie bajek, opowiadań, bajek muzycznych (często powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakończeń;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach innych osób lub w tekście piosenki;
- układanie zdań z podanych słów;
- wyodrębnianie i liczenie wyrazów w zdaniu;
- wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów o nazwie na zadaną sylabę lub głoskę;
- opuszczanie głosek na początku słowa (np. chusta – usta) i w środku lub na końcu słowa.