- zwracanie uwagi na różne szczegóły rysunku, obrazka;
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach;
- szukanie różnic i podobieństw miedzy obrazkami;
- rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach-pokazujemy dziecku obrazek przez krótką chwilę po czym chowamy, dziecko ma powiedzieć co na nim jest;
- zachęcanie do zabaw takich jak rysowanie, konstruowanie według wzoru, układanki;
- rozpoznawanie przebiegu przedstawionych zdarzeń na podstawie serii obrazków;
- dobieranie par jednakowych obrazków np. „memory”; par jednakowych figur geometryczych;
- składanie całości obrazka z jego części według wzoru i bez wzoru; obrazek np. widokówkę tniemy na części (łatwiejsza wersja to 4-6 części, trudniejsza -kilkanaście), zadaniem dziecka jest ułożyć całość obrazka, obrazki mogą być pocięte według linii regularnych jak i nieregularnych;
- układanie obrazków w szeregu według kolejności w jakiej były pokazywane- eksponujemy kolejno np. 3 obrazki po czym prosimy dziecko aby powiedziało jakie przedmioty były na nich przedstawione, następnie przetasowujemy obrazki i prosimy dziecko aby ułożyło je w szeregu w takiej samej kolejności od lewej do prawej; po ułożeniu obrazków w szeregu zadajemy dziecku pytanie o miejsce ich położenia np. jaki obrazek położyłeś po słoniu itp.
- kreślenie kształtów geometrycznych w powietrzu;
- segregowanie figur według określonych cech np. kształtu, koloru, wielkości;
- układanie kompozycji figur geometrycznych według wzoru;
- zarysowywanie( zakreskowanie, zakratkowanie) figur geometrycznych;
- dostrzeganie podobieństw i różnic między znakami graficznymi;
- wykonywanie liter z różnych materiałów np. sznurka i drutu, lepienie z plasteliny, wycinanie, wodzenie palcem po literach wykonanych z szorstkiego materiału, obrysowywanie liter z szablonu i kolorowanie ich;
- uzupełnianie elementów w literze drukowanej i pisanej;
- zgadywanie liter pisanych w powietrzu i na plecach;
- odtwarzanie z pamięci liter uprzednio widzianych;
- odtwarzanie kształtu liter i ich połączeń;
- wyodrębnianie liter w wyrazach, podkreślanie ich barwnym ołówkiem;
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od liter najczęściej mylonych: n-u-m; d-p-b; p-g;
- czytanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej i samodzielne układanie zdań;
- tworzenie krótkich tekstów składających się z dwóch, trzech zdań
z rozsypanki wyrazowej jako np. opisu ilustracji.
Jesteś tutaj: