UCZYĆ SIĘ SKUTECZNIE – kilka dobrych rad:

  • Znajdź motywację do nauki – z podejściem „jak ja nienawidzę…” wiele nie osiągniesz. Pomyśl czy może warto nauczyć się czegoś dla siebie, poszerzenia horyzontów. Im więcej wiesz, tym łatwiej się uczysz – lepiej kojarzysz nowe informacje z już posiadanymi. Gorsza motywacja to uczenie się dla ocen (lepsza niż żadna…).
  • Pamiętaj o samospełniającym się proroctwie – jeśli wychodzisz z założenia, że opanowanie czegoś przekracza twoje możliwości to wiele nie osiągniesz. Zaprogramuj swój umysł na sukces.
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu. Jeśli jest go za mało umysł buntuje się i pracuje wolniej, może też zupełnie zablokować dostęp do informacji.
  • Koncentruj się przy czytaniu – najpierw przejrzyj całość; trudny tekst staraj się czytać dość szybko, podkreślaj, rób notatki na marginesach np. stosuj umowne znaki graficzne. Przy trudnym tekście notuj najważniejsze informacje i powiązania między nimi w zeszycie (wykresy, schematy, symbole).  Długi tekst podziel na logiczne części i referuj treść po każdym fragmencie, nadaj mu hasło wywoławcze.
  • Trwały ślad pamięciowy nie następuje po jednokrotnym czytaniu (powtarzaj, utrwalaj). Rób przerwy w nauce.
  • Ucz się kolejno odmiennych zagadnień, pamiętając, że istnieje problem w zapamiętywaniu treści podobnych opracowywanych jedne po drugich.
  • Klasówka: zacznij od pytań najłatwiejszych (nie będziesz się tak denerwować uciekającym czasem).
  • Przy słuchaniu wykładu notuj najważniejsze fakty, pomoże ci to skoncentrować się i skróci czas powtarzania w domu.
  • Wypracowanie: zrób rozgrzewkę – ćwiczenie na płynność myślenia; notuj myśli przychodzące do głowy w związku z tematem; zrób konspekt wypracowania; popracuj nad dobrym wstępem; dbaj o właściwą kolejność prezentowania zagadnień, powiąż je w logiczną całość; w zakończeniu przedstaw wnioski podsumowujące główne myśli, pamiętaj, że powinno się ono odnosić do wprowadzenia
  • Przy problemach z zapamiętywaniem stosuj metodę małych kartek – napisz wiadomości, których musisz się nauczyć. Na jednej stronie np. datę, na drugiej wydarzenie, którego dotyczy. Spójrz na datę i spróbuj odpowiedzieć jakie wydarzenie miało miejsce. Odłóż na bok jeśli wiesz. Następnie ćwicz rozkładając kartki z drugiej strony. Dobre do: wzorów, słówek, nazwisk, stolic, dat, faktów. Zrób odpowiednie katalogi (np. język angielski – czasowniki nieregularne).
  • Język obcy: ucz się słówek następująco: usłysz je, zobacz, próbuj skojarzyć z podobnym, powtórz, wyobraź sobie, przeliteruj, napisz, utwórz z nimi związki wyrazowe i zastosuj je w zdaniach. Gramatyka: staraj się zrozumieć struktury gramatyczne (np. odnoś do polskiego). Zacznij od ćwiczeń naśladujących lektora, potem podstawiaj przez analogię inne przykłady, następnie przekształcaj zdania z formami, które chcesz opanować.
  • Jeśli czujesz, że nie możesz znaleźć rozwiązania problemu zrób sobie przerwę – daj czas podświadomości do zaangażowania się w problem.
  • Odżywiaj się tak, by twój mózg miał jak najlepszy materiał do przewodnictwa impulsów nerwowych. Produkty z konserwantami i sztucznymi barwnikami obniżają koncentrację i utrudniają zapamiętywanie. Jedz warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste. Chipsy zamień na orzechy.
  • Przed klasówką unikaj osób bardzo przestraszonych i zbyt pewnych siebie. Lekki stres dobrze ci zrobi. Jeśli lęk cię paraliżuje zastanów się co jest tego przyczyną. Myśl przede wszystkim o tym, co wiesz. Zrób ćwiczenia oddechowe.

Jeśli zobaczysz lub usłyszysz – zapomnisz

Jeśli zobaczysz i usłyszysz – zapamiętasz.

Jeśli zobaczysz, usłyszysz i zrobisz – zrozumiesz.

Na podstawie m.in. A. Jurek „Skoncentruj się” wyd. Harmonia 2009